POFONEGYSZERŰ TANÁCSOK, A MELLRÁK ELLEN

A mellrák a legfontosabb, dohányzással nem összefüggő rák betegség a nőknél.

Általános probléma, hogy egyes országokban (Kanada, Új-Zéland, Hawaii) a nőknél mindmáig 10-szer gyakrabban alakul ki mellrák, mint máshol (Szenegál, Korea, Nigéria). Néhány étrendi faktornak döntő szerepe van a klimaxot követő mellrák kialakulásában.

Például a nagymértékű étkezési rostfogyasztás csökkenti, míg a zsírban gazdag étrendek növelik annak kockázatát. Ugyanakkor tudjuk, hogy a menopauzát követő rákok esetén az ösztrogén áll a háttérben. Miért van ez így?

A rostanyagok nagy koncentrációban csökkentik az ösztrogénszintet.

Az ösztrogént a máj távolítja el a szervezetből, mégpedig úgy, hogy azt egy glükuronsav egységgel kapcsolja, és epe formájában a bélbe üríti. A bélben élő káros baktériumok felszabadítják az ösztrogén egy részét megnövelve annak vérbe történő ismételt felszívódását. A bélben nagy koncentrációban jelenlévő rostanyagok lelassítják ezt a bontási folyamatot, ezzel csökkentik a vérbe bejutni képes szabad ösztrogén mennyiségét, így a vér ösztrogénszintjét is csökkentik.

 

Azonban nagy mennyiségű zsír jelenléte a bélben növeli a baktériumok ösztrogén felszabadító képességét, vagyis a felszívásra alkalmas ösztrogén mennyiségét és a vér ösztrogénszintjét.

 

RÁK ELLENES TÁPLÁLKOZÁS: FOGYASSZUNK MAGAS ROSTTARTALMÚ / ZSÍRSZEGÉNY ÉTELEKET!

A mellrák kockázatát úgy csökkenthetjük a legjobban, ha magas rosttartalmú és zsírban szegény (nagyrészt vegetáriánus) étrenden élünk és az élőjoghurthoz hasonló fermentált tejtermékeket fogyasztunk. Az élőjoghurtban jelenlévő „jó” baktériumok átveszik az ösztrogént támadó károsak helyét. A végeredmény az lesz, hogy kevesebb ösztrogén-glükuron kötés hasad, nő az ösztrogén kiválasztás és csökken a vér ösztrogénszintje. Hasonló hatásra számíthatunk prebiotikumok alkalmazása esetén, melyek növeleik a hasznos baktériumok számát a belekben.

Kísérleti adatok támasztják alá, hogy a prebiotikumok valóban csökkentik a mellrák kockázatát. Ha valaki nem szereti a joghurtot, akkor ott a prebiotikus termékek valószínűleg hatásosabbak.

Egyes rostanyagok a többinél több ösztrogént kötnek meg.

A legjobb eredményeket búzából származó rostokkal érték el, melyek jelentős mértékben csökkentették a vér ösztrogénszintjét.

A zab és más gabonafélék csak minimális hatást mutattak.

A tudósok egy része úgy véli, hogy az ösztrogénszint csökkenése növelheti a csontritkulás kockázatát. Ez azonban könnyen megkérdőjelezhető.

RÁK ELLENES NÖVÉNYEK: SZÓJA, PARADICSOM, BROKKOLI

További, a táplálékok segítségével létrehozott védelem érhető el a mellrákkal szemben szójatermékek megfelelő mértékben történő fogyasztása révén. A szójában fellelhető vegyületek blokkolják a mellben lévő ösztrogén receptorokat, ami az egyik fő oka annak, hogy a nagymennyiségű szóját tartalmazó étrend kapcsolatban áll a mellrák jóval ritkább előfordulásával.

 

A brokkoliban megtalálható kéntartalmú vegyületek elősegítik az ösztrogén metabolizmusát, így szintén védő hatásúnak tekinthetők. Ha a rákot már diagnosztizálták, akkor érdemes fontolóra venni a melatonin, az un. „sötét hormon” rákellenes kiegészítőként történő alkalmazását.

 

Ez a vegyület (mely bárhol kapható az USA-ban, ám az Egyesült Királyságban és Európában forgalmazása korlátozott) egy kitűnő altatószer. Ezen kívül kiderítették róla, hogy megállítja a mellrák sejtjeinek fejlődését, pozitív hatást gyakorol a már kialakult rákra és más sejtburjánzásos betegségekre.

 

A LÉGIUTASKÍSÉRŐKNÉL KÉTSZER NAGYOBB A MELLRÁK KOCKÁZATA

 

A melatonin talán magyarázatot ad arra, hogy miért kétszer nagyobb a mellrák kockázata a légiutaskísérőknél az átlagosnál. Minden egyes úttal nő az ionizáló sugaraknak való kitettség (egy London – New York táv = négy teljes teströntgen).

 

Az időzónák folyamatos váltakozása pedig felborítja az alvás ritmusát, s így akadályozza a melatonin megszokott időközönként történő kibocsátását. A repülőgépen dolgozó és az azzal gyakran utazó hölgyeknek antioxidánsokat kellene szedniük, és jó lenne fontolóra venniük a melatonin szedését nem csak az időeltolódásból adódó kellemetlenségek megszűntetése, hanem a mellrák kockázatának csökkentése érdekében is.

A likopin (ugyanúgy mint a prosztata rák esetében) itt is kifejezetten ajánlott. Alternatív megoldásként fordulhatunk a luteinhez vagy a Q10-hez. A szeléntartalmú táplálék-kiegészítők szintén melegen ajánlottak.

 

Egy kiváló tanulmány során napi 200μg szelén (szelénre dúsított élesztő formájában) mintegy 50%-kal csökkentette a mellrák előfordulását!

lektorálta: Dr. Ládi Szabolcs

2017-10-24T09:08:54+00:00

Írj hozzászólást