ORBÁNCFŰ VS. PROZAC

Az agy elektromos jeleket, neurotranszmittereket (azaz vegyületek formájában) és hormonokat felhasználva kommunikál a testtel (és fordítva).

A neurotranszmitterek és hormonok megfelelő működése a helyes táplálkozáson múlik. Így ne lepődjünk meg, hogy a mentális funkciók optimális táplálkozás mellett javulnak (illetve hogy az immunrendszer megsínyli a stresszt és a bánatot).

Az esetek egy részében a betegek ugyanolyan jól reagáltak (ha nem jobban) a tápanyagalapú-, mint a gyógyszeres kezelésre. Például egyes depresszióban szenvedő páciensek jól reagáltak a B-komplex vitaminos, a magnéziumos, a triptofános (egy aminosav) és a DMAE-s kezelésre.

Agy és depresszió – néhány válasz

A depresszió a leggyakoribb pszichiátriai betegség.

 

Az Egészségügyi Világszervezet becslései szerint nem kevesebb, mint a Föld népességének öt százaléka szenved depressziótól, és ez az arány tovább növekedhet.

 

Az átmeneti depresszív állapotok még ennél is gyakoribbak és minden ötödik embert érintik.

 

A Prozac egy, a depresszió kezelésére alkalmas gyógyszer, ám növényi megfelelője már évszázadok óta rendelkezésünkre áll. Ez pedig a közönséges orbáncfű, a Hypericum perforatum. Ezt a növényt a középkorban „Fuga daemonum” vagy „démonok szárnyalása” névvel illették. Angolszász köznapi neve Walpurgis növény, mely hasonló hatásról árulkodik, azaz ez egy, a melankólia démonjait elűző gyógynövény volt.

Csak az utóbbi néhány évben kezdték el ezt a növényt szisztematikusan tanulmányozni. Az eredmények azt mutatják, hogy a középkori füvesasszonyoknak igazuk volt.

 

Az orbáncfű erős antidepresszáns hatással rendelkező vegyületeket tartalmaz, mellékhatása pedig a legtöbb antidepresszáns gyógyszerrel összehasonlítva kevesebb van.

 

Két, igen tipikusnak tekinthető kísérlet során az orbáncfű jelentős mértékben csökkentette a depresszió tüneteit, számos esetben pedig teljes gyógyulást eredményezett. Az álmatlanság és a kimerültség tünetei különösen jól reagáltak a kezelésre.

 

Egyes antidepresszánsoktól eltérően az orbáncfű nem tesz álmossá. Függőség és ragaszkodás pedig nem alakul ki. A tápanyagok megléte ugyanilyen fontos és ezek az anyagok még ennél is hatékonyabbak lehetnek. Metil-csoportokra van szükség a létfontosságú (monoamin) neurotranszmitterek szintéziséhez, melyek szerepet játszanak a hangulat létrehozásában, így a metilcsoport-hiány (mely meglepő módon igen gyakori) depresszióra hajlamosít.

 

Ez magyarázattal szolgál azon kísérletekhez, melyek azt mutatják, hogy az erős B-komplex vitamin, az S-adenozil metionin és a DMAE (dimetilaminoetanol) mindegyike antidepresszáns tulajdonsággal rendelkezik.

Azonban világos, hogy a klinikai kutatóorvosok nem értették a folyamat biokémiáját, ugyanis a metil-csoportok legmegfelelőbb forrása a betain.

A logika azt diktálja (s a saját tapasztalataim is azt igazolják), hogy a betainnak legalább olyan hatékonynak, ha nem hatékonyabbnak kell lennie, mint a normál antidepresszáns gyógyszereknek olyan esetekben, amikor a metilcsoport-hiány szerepet kap a betegségben.

A betain használata nem javasolt bipoláris betegségek (pl. mániás depresszió) esetén, ugyanis kisebb őrjöngést válthat ki.

Ezen betegek számára a halolaj a megfelelő tápanyag. Amint az omega-3-zsírsavak beépülnek az idegsejtek membránjába, csillapító- és módosító szerként kezdenek hatni, négy tanulmány pedig kimutatta, hogy jelentős javulást érnek el a tünetek terén.

Az általam preferált antidepresszáns kezelés a betainnal indul, majd ezt követi az orbáncfű és a triptofán nevű aminosav, amennyiben ezekre is szükség van.

 

2019-06-28T07:23:32+00:00

Írj hozzászólást